Udvikling

Der kan udvikles VisualGuide-materialer til enhvert kommunikationsformål uanset tema og omfang. En målrettet og velorganiseret udviklingsproces er det nødvendige udgangspunkt og grundlag for skabelse af virkningsfulde produkter.

Udviklingsprocessens varighed afhænger af opgavens kompleksitet og omfang. Eksempelvis kan idéudviklingsfasen variere fra få timers samtale mellem to personer til sessions med større grupper over flere dage. VisualGuide-konceptet er således fuldt skalérbart.

Se en vejledende oversigt over et VisualGuide-udviklingsforløb nedenfor …

Udvikling

1) Idéudvikling

Indledningsvis samles alle opgavens interessenter (fysisk/online) til en afklarings- og idéudviklingsproces, der styres af én eller flere facilitatorer fra VisualGuide.

Beskrivelse af idéudviklingsprocessen

TEORIEN BAG IDÉUDVIKLING
De fleste mennesker er tilbøjelige til at anskue en situation ”udefra-ind” og når måske aldrig helt ind til det centrale og vigtige ”hvorfor”. Idéudviklingsprocessen begynder ved ”hvorfor” og bygger ”hvordan” og ”hvad” på bagefter. Herved bliver idéer og beslutninger forankret i sagens kerne.

BALLONFART
Det er ikke tilstrækkeligt at få en mængde idéer i luften, de skal også ”landes” igen. Hertil anvendes ”ballonmodellen”, som udtrykker, at vi letter med ballonen (overblik), svæver ud (væk fra det vante), svæver ind (prioritering) og lander igen (realisering). I løbet af processen gennemløber man en eller flere sådanne ”ballonfarter” inden den endelige konklusions- og beslutningsfase.

Idéudviklingsprocessens slutprodukt er et beslutningsreferat omkring produkter, ansvarsfordeling og deadlines.

Idéudvikling
Designfase

2) Designfase

På baggrund af idéudviklingsprocessens beslutningsreferat udvikler VisualGuide nu et kreativt designoplæg i tekst og billeder. I samarbejde med de ansvarlige kunderepræsentanter gennemføres feedback og tilretninger kulminerende i endelig godkendelse – og derefter færdiggørelse.

Designfase

3) Gennemførelse

I denne fase gennemføres produktion af de godkendte materialer – tryksager såvel som onlineprodukter – hvorefter disse implementeres i den vedtagne markedsføringsstrategi og tages i brug.

Inden ibrugtagning kan en brugerundersøgelse med fordel foretages, så kampagnens effekt efterfølgende kan måles.

Evaluering

4) Evaluering

Når kampagnen har været aktiv i et givent tidsrum, bedes alle interessenter – og evt. udvalgte slutbrugere efter aftale – om at udfylde et evalueringsskema fra VisualGuide.

VisualGuide leverer afslutningsvis en rapport med opsamling på den samlede opgave og anbefalinger til opfølgende tiltag.

Evaluering